آلبالو و کبد چرب

آلبالو و کبد چرب را فراموش نکنید؛ چرا که مرگ خاموش در کمین است!

اگر جزو دوست‌داران میوه آلبالو هستید نباید از آلبالو و کبد چرب غافل شوید. محققان هر روزه خواص مفیدتری از این میوه‌ کوچک را کشف می‌کنند. در مواقعی از سال که این میوه در دسترس نیست، می‌توانید از مربای آلبالو استفاده کنید. توصیه محققان این است که مصرف آلبالو و یا مربای آلبالو را به صورت روزانه در برنامه غذایی خود قرار دهید.

ارزش غذايي آلبالو

آلبالو جزو میوه‌های کم کالری است و صد گرم آلبالو فقط ۷۰ کالری دارد.
آلبالو حاوی ویتامین C، ویتامین B، بتاکاروتن، فیبرهای غذایی، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های فراوان است. آلبالو در مقایسه با گیلاس ویتامین C و بتاکاروتن بیشتری دارد. این میوه همچنین حاوی میزان زیادی ویتامین E است.  بنابراین نقش آلبالو در درمان کبد چرب انکار ناپذیر است.

نكات مهم در انتخاب آلبالو 

آلبالویی برای خوردن خوب است که رسیده و تازه باشد. علامت رسیدگی آن رنگ آن است که کاملا قرمز و درخشان باشد.
از آلبالویی که رنگ آن کاملا قرمز نشده و دارای گوشتی سفت است. دوری کنید زیرا مصرف آن سوء‌هضم می‌آورد و کار روده‌ها را مختل می‌کند.
آلبالو وقتی تیره‌رنگ است و دارای لکه‌‌های قهوه‌ای است یعنی کهنه شده و در حال فاسد شدن است.
گاهی میوه ‌فروشان برای اینکه آلبالو را خوش‌منظره سازند به آن آب می‌زنند. این کار زود آلبالو را خراب کرده و آماده می‌کند که زودتر فاسد شود.

کبد چرب چگونه به وجود می‌آید؟

کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند.
کبد چرب نشانه ای از سندروم متابولیسم است. این سندروم به معنای آن است که عمدتا سوخت چربی و قند در سلول های بدن مختل شده بنابراین این مواد در کبد انباشت و به کبد چرب تبدیل می شود.

کبد چرب دوست خوب چاقی

کبد چرب با دیابت و چاقی ارتباط دارد. افراد مبتلا به کبد چرب می‌توانند با انجام فعالیت فیزیکی و اختصاص زمان برای ورزش و همچنین استفاده از میوه‌های طبیعی مانند آلبالو، سلامت خود به دست بیاورند و نباید به دنبال آن باشند که فقط با دارو به درمان کبد چرب بپردازد.
کبد چرب در ۹۰ درصد موارد هیچ علائمی ندارد و معمولا بدون علامت است. چاقی، پارامترهای مختلف سندروم روده تحریک پذیر، کم تحرکی و دیابت همه منجر به ایجاد این عارضه می‌شوند.

چرا کبد چرب می‌شود؟

 افراد مبتلا به دیابت

کسانی که دیابت و بیماری قند نوع یک یا دو دارند اما بدنشان انسولین را پس می‌زند حتی اگر انسولین تزریقی باشد، دچار کبد چرب می شوند. آلبالو و دیابت دو دشمن دیرینه هستند!

مصرف داروهای شیمیایی

مصرف داروهای شیمیایی خاص اثر سوء بر روی کبد دارد. مخصوصاً آنتی بیوتیک ها چرک خشک کن‌ها بدون تجویز متخصص، بدون آنکه عفونت یا چرک داخلی ثابت بشود از پیش خودشان می‌خورند و متأسفانه در کشور ما زیاد است.

خوردن غذاهای چرب

کسانی که مصرف چربی زیاد دارند سرخ کردنی، تف دادنی، بو دادنی چند بیماری می‌آورد حتی سوزش چشم و خارش چشم و یکی هم ایجاد کبد چرب است.

مصرف زیاد تخم‌مرغ

آن دسته از افرادی که تخم مرغ نیمرو و یا آب پز زیاد می‌خورند چند بیماری می آورد که یک از آنها کبد چرب است. حتی نفریت و ورم تحال هم می‌آورد.

خوددرمانی کردن

افرادی که که خود درمانی های غلط دارند و کاهش وزنشان را سریع انجام می‌دهند در معرض ابتلا به کبد چرب قرار دارند.

درمان فوری کبد چرب با مصرف آلبالو

درمان فوری کبد چرب با روش های طبیعی و استفاده از میوه ها مزایایی نسبت به مصرف داروها دارد که اصلی‌ترین آنها تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها است. البته باید توجه داشت که بیماری کبد چرب درمان کامل و مقطعی ندارد اما با مصرف مواد غذایی سالم و داشتن یک تغذیه خوب و مناسب انجام فعالیت های ورزشی می‌توان روند آن را تا حد قابل توجهی کنترل و از پیشرفت آن پیشگیری کرد.

سوربیتول موجود در آلبالو و کبد چرب

آلبالو برای تنظیم عملکرد کبد و معده موثر است. نقش آلبالو در درمان کبد چرب به این دلیل است که این میوه حاوی سوربیتول است. میزان بالای پتاسیم این میوه به دفع اوره و سموم خون کمک زیادی می‌کند. در نتیجه مصرف آن تأثیر مثبتی روی کبد و کلیه دارد و به بهبود عملکرد آن‌ها کمک زیادی می‌کند. این میوه سنگ های کلیه و مثانه را از بین می‌برد. مصرف منظم این میوه برای بهبود نارسایی کبد و ورم معده موثر است.
یادتان باشد در مصرف آلبالو و مربای آلبالو نباید زیاده‌روی کنید و با راهنمایی پزشک‌تان آن را به سبد غذایی روزانه خود اضافه کنید.

پیشنهاد ویژه

آلبالو و کبد چرب

انتخاب مربای آلبالو در فصولی که آلبالو در بازار وجود ندارد، بهترین گزینه برای کنترل و درمان کبد چرب است. مربای آلبالو تهیه شده در  کارخانه چین چین از بهترین و مرغوب‌ترین آلبالوها دستچین می‌شود و برای سلامت مصرف‌کنندگان اهمیت زیادی قائل می‌شود که همین امر موجب شده، چین چین افتخار این را داشته باشد که برند محبوب مصرف‌کنندگان در سال ۱۳۹۸ معرفی شود. حتی با توجه به اینکه آلبالو در تمام فصول سال وجود ندارد، شما می‌توانید از آن در تهیه آلبالو پلو با مربای آلبالو  استفاده کنید.

برای مطالعه منبع این مقاله کلیک کنید.