سس مارینارا

سس مارینارا + طرز تهیه و تاریخچه آن

مواد لازم

رب گوجه فرنگی

۱۷۰ گرم

سایر مواد لازم

روغن زیتون

یک قاشق غذاخور

سیر ریز ریز شده

یک حبه

ادویه ایتالیایی

یک قاشق چای‌خوری

نمک و فلفل

به میزان لازم

شکر

به میزان لازم

مواد اصلی تشکیل‌دهنده سس مارینارا گوجه ‌فرنگی و سیر است. از این سس در پاستاهای ایتالیایی و آمریکایی زیاد استفاده می‌شود. داستان‌های زیادی در رابطه با نحوه به وجود آمدن این سس وجود دارد؛ یکی از این داستان‌ها به پخته‌شدن این سس توسط آشپزهای کشتی نائوپولیتن دارند که در میانه‌های قرن ۱۶ میلادی در حال برگشت از قاره آمریکا به اسپانیا بود. گوجه ‌فرنگی در آن زمان محصول جدیدی بود که از قاره آمریکا به دست آمده بود. داستان دیگری نیز به پخته شدن این سس توسط همسران مسافران این کشتی، بعد از برگشتن آن‌ها اشاره می‌کند.

اما اولین باری که به این سس در کتب آشپزی تاریخی اشاره شده‌است در کتاب “Lo Scalco alla Moderna” به نوشته سرآشپز ایتالیایی، آنتونیو لاتینی بوده است.

مواد اولیه لازم برای تهیه سس مارینارا

  • ۱۷۰ گرم رب گوجه فرنگی چین چین
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک عدد حبه سیر ریز ریز شده
  • یک و نیم فنجان آب
  • یک قاشق چای‌خوری ادویه ایتالیایی
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • مقدار کمی شکر

مراحل تهیه سس مارینارا

مرحله اول

 روغن زیتون را در ماهیتابه‌ای با اندازه متوسط روی حرارت متوسط داغ کنید. سپس سیر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت ۱ تا ۲ دقیقه بپزد و مقداری نرم شود.

مرحله دوم

رب گوجه فرنگی، آب و ادویه ایتالیایی را به ماهیتابه اضافه کنید، سپس بر روی حرارت متوسط آن را به جوش بیاورید و به صورت مداوم آن را هم بزنید تا از ته‌نشین شدن مواد موجود در ماهیتابه و چسبیدن آن‌ها به ماهیتابه جلوگیری کنید.

مرحله سوم

حرارت را کاهش دهید تا محتوای ماهیتابه از حالت جوش خارج شود و فقط مقدار کمی قل بزند، آن را به مدت ۱۰ دقیقه در همین حالت نگه دارید. سپس طعم آن را امتحان و با توجه به سلیقه خود نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم

سس مارینارا را روی پاستا یا اسپاگتی سرو کنید.