چرا رب گوجه فرنگی برای سرطان مفید است؟

تحقیقات انجام شده نشان میدهد که مصرف مداوم رب گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی بر پیشگیری از سرطان تاثیرات مثبتی دارد. البته این موضوع هنوز به طور قطع اثبات نشده است، اما به نظر می­رسد نتایج خوبی در راه است. اگر ماده­ی ساده‌ای مانند رب تاثیرات درمانی بر بیماری مزمن سرطان داشته باشد، بی­شک امیدهای زیادی در دل بیماران مبتلا روشن خواهد شد. اما رب گوجه‌فرنگی بیشتر بر چه سرطان­هایی تاثیر دارد و چرا؟ پاسخ را در ادامه مطلب خواهید یافت.

 

رب گوجه فرنگی برای سرطان پروستات مفید است

شاید شما نیز شنیده باشید که به آقایان توصیه می­شود گوجه‌فرنگی یا مشتقات آن را بیشتر میل کنند، زیرا برای پروستات خوب است، اما تا به حال از خود پرسیده­اید که علت این تاکید بر مصرف گوجه چیست؟ جواب سوال شما لیکوپن است. لیکوپن نوعی آنتی اکسیدان قوی است که به وفور در گوجه‌فرنگی و فرآورده‌های آن وجود دارد. قرمز بودن رنگ گوجه نیز ناشی از همین ماده است، بنابراین هر چه گوجه قرمزتر باشد لیکوپن بیشتری دارد.

جالب­تر آنکه رب گوجه‌فرنگی نسبت به خود این میوه لیکوپن بیشتری دارد، زیرا هر چه گوجه حرارت بیشتری ببیند لیکوپن آزاد شده به پایداری می­رسد و برای بدن قابل جذب تر است؛ از این رو مقدار این آنتی‌اکسیدان در سس کچاپ، رب و آب گوجه‌فرنگی بیشتر است. با توجه به این موضوع اگر گوجه فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن برای سرطان پروستات مفید است، رب گوجه به مراتب موثرتر است.

بزرگ شدن پروستات در آقایان زمانی ایجاد می‌شود که سطح ترشح نوعی پلاسما به نام PSA در بدن بالا برود و عدم درمان آن به تدریج باعث سرطان پروستات خواهد شد، بنابراین اگر ماده­ای بتواند میزان پلاسمای PSA را در بدن آقایان کاهش دهد می­تواند از بروز این سرطان شایع جلوگیری کند. تعجب نکنید اما رب گوجه فرنگی همان ماده معجزه­آسا است.

دانشمندان اسپانیایی برای بررسی این ادعا ۴۳ مرد مبتلا به بزرگی پروستات را انتخاب کردند.. به این افراد روزانه ۵۰ گرم رب گوجه فرنگی به شکل های مختلف داده می­شد، بعد از گذشت ۱۰ هفته دریافتند سطح پلاسمای PSA در بدن این آقایان حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است.

این اعداد و ارقام نشان می­دهد رب گوجه فرنگی یک چاشنی موثر در پیشگیری از بروز سرطان پروستات است، بنابراین توصیه می­شود آقایان مصرف این چاشنی را در برنامه روزانه خود فراموش نکنند.

 

رب گوجه فرنگی و سرطان روده

ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه رب گوجه فرنگی و البته خود گوجه‌فرنگی بر عملکرد روده اثر مثبت داشته و می­توانند رشد سلول­های سرطانی را در روده کند یا متوقف کنند. دانشمندان متوجه شدند رب گوجه تاثیر پروبیوتیک خوبی بر روده دارد و میزان باکتری­های مفید آن را افزایش می­دهد. هر چه تعداد باکتری­های مفید روده بیشتر باشد عملکرد بهتر و سالم­تری خواهد داشت، از این رو خطر بروز بیماری­هایی همچون سرطان روده نیز کاهش می­یابد.

البته دانشمندان معتقدند تاثیر مثبت رب گوجه فرنگی بر عملکرد روده تنها به خاطر لیکوپن نیست و این ماده غذایی آنتی اکسیدان­های قوی دیگری نیز دارد، اما ظاهرا لیکوپن از همه پرقدرت­تر است. دانشمندان همچنین دریافتند باکتری مفیدی به نام لاکتوباسیلوس در روده وجود دارد که مانع جذب برخی آنتی‌اکسیدان‌های رب گوجه فرنگی می­شود. این آنتی اکسیدان­ها به لاکتوباسیلوس کمک می­کنند تا اثر پروبیوتیکی بهتری بر روده داشته باشد.

 

رب گوجه برای سرطان معده مفید است.

دانشمندان اسپانیایی تاثیر رب گوجه فرنگی را بر سرطان معده نیز مورد بررسی قرار دادند. آنها تاثیر عصاره گوجه‌فرنگی را بر روی سلول­های سرطانی معده آنالیز کردند و به نتایج شگفت‌انگیزی رسیدند. آنها متوجه شدند گوجه یا هر ماده­ای که از آن به دست می­آید باعث کند شدن و یا حتی مرگ سلول­های سرطانی می­شود. بی‌شک با اثبات کامل این ادعا می­توان گام­های بزرگی برای درمان بیماران مبتلا به این سرطان برداشت.

دکتر دانیلا بارون متخصص سرطان و اهل ایتالیا عقیده دارد گوجه و رب گوجه فرنگی تاثیرات مثبت زیادی بر سرطان معده و روده دارند. تاثیراتی که تنها ناشی از وجود لیکوپن نیست، زیرا وی عقیده دارد گوجه آنتی‌اکسیدان­های قوی دیگری نیز دارد. در حال حاضر تحقیقات درباره تاثیر این ماده غذایی بر سرطان روده و معده همچنان ادامه دارد.

پر واضح است که نمی­توان نتیجه تحقیقات مختلفی که درباره رب گوجه فرنگی انجام شده نادیده گرفت. قطعا این چاشنی پرمصرف تاثیرات درمانی بر انواع سرطان و به ویژه سرطان روده و معده دارد. شاید هنوز به طور کامل این ادعا اثبات نشده باشد اما قطعا خوردن آن ضرری نخواهد داشت. این نکته را هم فراموش نکنید که رب گوجه آنتی‌اکسیدان­هایی قوی مانند لیکوپن دارد، بنابراین حتی اگر بر درمان سرطان تاثیر مثبت نداشته باشد برای پیشگیری از این بیماری ابزاری قدرتمند است؛ پس قرار دادن رب را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید.

 

در آخر

رب گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام لیکوپن است که در بهبود سلامت افراد و پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش موثری دارد. نقش لیکوپن برای درمان هایپلازی و سرطان پروستات تا حد زیادی به اثبات رسیده است، همچنین فرضیه­هایی از طرف دانشمندان مطرح شده و آنها عقیده دارند این ماده غذایی بر سرطان‌هایی همچون معده و روده نیز تاثیر مثبت دارد.

با وجود این همه فایده مصرف رب گوجه‌فرنگی باید در برنامه روزانه هر فردی گنجانده شود. اگر مایل هستید بهترین­ها را استفاده کنید پیشنهاد می­کنیم رب گوجه‌فرنگی چین‌چین را انتخاب کنید. این محصول سال­هاست که با بالاترین کیفیت در کنار شماست.