فواید و مضرات سس کچاپ

فواید و مضرات سس کچاپ

فواید و مضرات سس کچاپ همیشه یکی از سوژه‌های مورد بحث میان کارشناسان تغذیه و مصرف‌کنندگان بوده است. سس کچاپ را می‌توان برای همه‌ چیز استفاده کرد – سیب‌زمینی سرخ‌کرده، تخم مرغ، برگر، انواع ساندویچ و… این لیست همچنان ادامه دارد.
از زمان پیدایش سس کچاپ برخی معتقدند این چاشنی قرمز رنگ، سالم است و برخی دیگر می‌گویند آیا این سالم بودن مجوزی برای مصرف بی‌رویه‌ آن است؟ در این مقاله می‌خواهیم با فواید و مضرات سس کچاپ آشنا شویم.

فواید و مضرات سس کچاپ

فواید سس کچاپ

  • کچاپ یک چاشنی کم کالری تهیه شده از گوجه‌فرنگی، سرکه، نمک، فلفل و ادویه است. هر قاشق غذاخوری از آن حاوی ویتامین‌های A و  Cاست و ۱۵ کالری دارد.
  • در مقایسه با رقیب‌ش مایونز، کچاپ چربی ندارد و کالری آن به ازای هر قاشق غذاخوری به مراتب کمتر از مایونز است (هر قاشق مایونز ۱۰۳ کالری و ۱۲ گرم چربی دارد).
  • بنابراین کچاپ برای کسانی که به دنبال کاهش کالری در رژیم غذایی‌شان هستند، گزینه‌ی بهتری است.
  • در گوجه‌فرنگی‌های پخته و فرآوری شده سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان لیکوپن موجود است. تحقیق منتشر شده در مدرسه سلامت همگانی هاروارد نشان می‌دهد زنانی که میزان لیکوپن موجود در خون‌شان بالاتر است، به میزان ۵۰٪ کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.
  • این تحقیق به سود تولیدکنندگان کچاپ بود که ادعا می‌کردند محصول‌شان سالم است. اما این نباید مجوزی برای پر کردن بشقاب‌های‌تان با سس کچاپ باشد!

مضرات سس کچاپ

  • نمک و شکر دو عنصر نگران‌کننده‌ی کچاپ هستند. هر قاشق غذاخوری کچاپ حاوی ۴ گرم شکر و ۱۹۰ میلی‌گرم سدیم است. اگرچه ۴ گرم شکر ممکن است زیاد به نظر نرسد، ولی بخش اعظم آن برخلاف قند طبیعی موجود در گوجه‌فرنگی، قند اضافه است.
  • وضعیت نمک اضافه هم به همین صورت است: مصرف ۸ قاشق غذاخوری کچاپ میزان مجاز سدیم روزانه‌ی شما را تامین می‌کند، پس اگر دوست دارید این چاشنی قرمز را روی غذایتان بریزید، به راحتی ممکن است میزان سدیم بدن‌تان بالاتر از حد مجاز شود.

رای نهایی!

مصرف متعادل کچاپ به طور قطع می‌تواند یک افزودنی عالی به رژیم سالم غذایی شما باشد. اگر شما طرفدار آن دسته از کچاپ‌ها که لیست بلندبالایی از مواد اولیه دارند نیستید، برندهایی هستند که از همان ۵ ماده‌ی اصلی تشکیل شده‌اند. راه دیگر این است که خودتان آن را درست کنید.
شما می‌توانید با استفاده از رب گوجه‌ فرنگی‌های چین چین که از گوجه فرنگی‌های مرغوب تهیه شده، با خیال راحت سس کچاپ تهیه کنید و میزان نمک و شکر آن را نیز کنترل کنید.