جشن گوجه فرنگی

با فستیوال لاتوماتینا، جشن گوجه فرنگی در اسپانیا آشنا شوید

جشنواره گوجه فرنگی

بچه که بودیم همیشه دل‌مان می‌خواست دعوا راه بیندازیم و به سر و کله‌ی هم غذا پرتاب کنیم. خب حالا که بزرگ شدیم عاقبت این شانس نصیب‌مان شد که بتوانیم بزرگ‌ترین مراسم پرتاب غذا بدون هیچ ممنوعیتی را تجربه کنیم. این مراسم عظیم، حماسی و پر از گوجه‌فرنگی لاتومانیا یا جشن گوجه فرنگی نام دارد!

اگر هیچ‌وقت در لاتومانیا (جشن گوجه فرنگی) شرکت نکرده‌اید یا چیزی در مورد آن نشنیده‌اید از دست‌تان رفته است! قبول، پرتاب کردن هزاران گوجه‌ فرنگی به هزاران نفر به نظر عجیب می‌آید. احتمالا بعد از آن دیدتان به گوجه‌فرنگی برای همیشه عوض خواهد شد ولی جشن گوجه فرنگی واقعا خیلی خوب و باصفا است. چطور شد که این مراسم عجیب و غریب به وجود آمد و چطور شد که هزاران نفر را از تمام نقاط جهان جذب می‌کند؟ بخوانید تا بفهمید.

 

جشن گوجه فرنگی

 

تاریخچه پیدایش لاتوماتینا La Tomatina

با قاطعیت نمی‌توان گفت شروع جشن گوجه فرنگی چگونه و از کجا بوده است چون داستان‌های متعدد و متفاوتی برای آن وجود دارند مثلا عده ای از اسپانیایی ها معتقدند روزی اهالی بونول که به شدت از دست شهردارشان ناراضی بودند شروع به پرتاب کردن گوجه به سمت او کردند و همین امر شروعی برای جشن گوجه فرنگی شد . در روایت دیگر عنوان شده که محلیان برای شوخی و خوش گذرانی به سمت هم گوجه پرتاب می کردند و به دلیل لذت بخش بودن این بازی ، این موضوع کم کم گسترش یافت.در داستان دیگر صحبت از فرد شروری است که باعث چپ شدن کامیون گوجه در دهکده بونول شد و مردم آن گوجه ها را برداشته و شروع کردن به پرتاب کردن به سمت یکدیگر. ولی به نظر می‌رسد یکی از سال‌های ۱۹۴۴ یا ۱۹۴۵ بوده که برای اولین بار دعوای گوجه‌فرنگی در یکی از شهرهای ساکت و خاموش اسپانیا به نام بونول اتفاق افتاده است. احتمالا یکی از آن اتفاقاتی بوده که وسط یک گردهمایی تفریحی یک گوجه‌فرنگی پرتاب می‌شود، به یکی اصابت می‌کند و ناگهان همه دارند به هم غذا پرتاب می‌کنند. حداقل این یکی از روایت‌هاست. با وجود مداخله‌ی پلیس برخی از ساکنین معتقد بودند پرتاب گوجه‌فرنگی به یکدیگر خیلی هم مفرح بوده و حسابی خوش گذشته است و بنابراین آگوست سال آینده هم همین‌کار را تکرار کردند.

 

جشن گوجه فرنگی

 

این ماجرا چند سال متوالی تکرار شد و هربار پلیس جمعیت را متفرق می‌کرد، ولی این بازی پرتاب گوجه‌فرنگی کم‌کم مشهور شد و آدم‌ها را از شهرهای همسایه برای مشارکت به این شهر کشاند. طی ده سال تنها چندبار مقامات با برگزاری این فستیوال موافقت کردند و هربار سال بعد نظرشان عوض می‌شد. تا اینکه عاقبت در سال ۱۹۵۷ و پس از اینکه این فستیوال حسابی مشهور شد تصمیم گرفتند این فستیوال را تا زمانی که افراد از قوانین و محدودیت‌های معینی پیروی کنند، رسمی اعلام کردند.

البته باید بدانید که این “نبرد خونین ” به راحتی مجوز نگرفته است . در سال های اول این گردهمایی از طرف دولت اسپانیا مقبول نبود. به طوری که دقایقی پس از شروع ، جشن گوجه فرنگی از طرف نیروهای امنیتی متوقف می شد . از طرف دیگر عده ای از مردم نیز با این کار به شدت مخالف بودند ، آنها می گفتند نباید این اندازه گوجه هدر برود . نباید شرکت کنندگان آسیب ببینند و هزینه های مازاد درمانی برای دولت به وجود آورند ، نباید خیابان ها کثیف شوند و  … . این افراد اعتراض خود را از طریق حمل تابوت بزرگی که در آن گوجه فرنگی گذاشته بودند، نشان دادند.فردی به نام “فرانسیسکو فرانکو” که یکی از بزرگان مذهبی والنسیا بود، نقشی اساسی در اجرا نشدن فستیوال لاتوماتینا داشت؛ وی این کار را امری غیر مذهبی و دور از دین می‌دانست .

اما سالها بعد با گذاشتن شرط و شروط هایی این فستیوال با آزادی کامل برگزار شد و حتی گوجه که مواد لازم این جشنواره بود از طرف شهرداری تامین شد. با این که تهیه ی گوجه‌های جشن گوجه فرنگی خرج زیادی برای مسئولان شهر دارد ، اما باز هم این جشن برپا می‌شود .شاید یکی از دلایل آن این باشد که اسپانیایی‌ها معتقدند گوجه خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.

 

جشن گوجه فرنگی

 

طی دهه‌های بعد لاتومانیا از یک جشن صرفا محلی به یکی از شناخته‌شده‌ترین فستیوال‌های دنیا تبدیل شد. تا سال ۲۰۱۳ جاذبه‌ی آن با جذب جمعیتی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر بسیار بالا بود ولی به دلیل مسائل امنیتی از سال ۲۰۱۳ به بعد تصمیم بر این شد که امکان ورود به این جشن پرتاب غذا تنها نصیب ۲۰ هزار نفر آدم خوش‌شانس شود. علیرغم این محدودیت‌ها جشن گوجه فرنگی همچنان بسیار محبوب است ولی اگر می‌خواهید در آن شرکت کنید باید زودتر بلیطتان را رزرو کنید.

و به همین سادگی، عاقبت یک پرتاب ساده‌ی گوجه‌فرنگی، به وجود آمدن یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین فستیوال‌های دنیا را به همراه داشت.

 

پیشنهاد ویژه

اگر تا به حال درباره‌ی جشن گوجه فرنگی اطلاعاتی نداشتید، اکنون با آن آشنا شدید. همچنین بد نیست بدانید، این جشنواره بزرگترین فستیوال مواد غذایی در جهان است و اسپانیایی ها اعتقاد دارند گوجه فرنگی خاصیت ضدعفونی کننده دارد.

اگر از امتحان کردن دستورهای غذایی با گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی لذت می‌برید، بد نیست به صفحه آشپزی چین چین برای طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی، طرز تهیه کوکوی گوجه فرنگی و پوره گوجه فرنگی هم سر بزنید.

 

جشن گوجه فرنگی