کوفته ایتالیایی

طرز تهیه کوفته ایتالیایی

مواد لازم

گوشت چرخ کرده

۲۵۰ گرم

سیر ریز خرد شده

۶ حبه

پیاز کوچک رنده شده

۱عدد

تخم مرغ

۱ عدد

سایر مواد لازم

ریحان خرد شده

۲ قاشق غذاخوری

جعفری ساطوری

۱پیمانه

رب گوجه فرنگی چین چین

۳ قاشق غذاخوری

پودر سوخاری

۱ قاشق غذاخوری

آب گوشت یا آب

دو پیمانه

روغن زیتون

۱ قاشق غذاخوری

زرد چوبه

نصف ق چایی خوری

نمک و فلفل

به میزان لازم

رب گوجه فرنگی

به میزان لازم


کوفته ایتالیایی جزو غذاهای مورد علاقه مردم همه کشورهاست. پیش‌تر از کوفته‌ برنجی و گذشته‌ آن در ایران برای‌تان نوشتیم. اما کوفته عذایی نیست که فقط در ایران مصرف شود و غذای محبوبی در سراسر دنیا است و جالب اینکه در اغلب نقاط دنیا نیز کم و بیش با لفظ کوفته یا کلمه‌ای نزدیک به آن نامیده می‌شود و این شاید نشانی از ریشه‌ی ایرانی این غذای محبوب باشد.

تاریخچه کوفته ایتالیایی

اما با وجود توافق بین‌المللی که برای نام‌گذاری کوفته وجود دارد، روش تهیه‌ی کوفته از هر کشور به کشور دیگر متفاوت است و ریشه در سنت‌های آشپزی آن کشور دارد. به طور مثال یکی از معروف‌ترین کوفته‌های دنیا، کوفته‌ی سوئدی است که آن را با مربا میل می‌کنند و غذای بسیار محبوبی در سوئد و اسکاندیناوی محسوب می‌شود.

احتمالا از تصور سرو کوفته با مربا چندان خشنود نخواهید شد، اما ذائقه‌ی غذایی اغلب مردم ایران بسیار نزدیک به دستپخت آشپزهای ایتالیایی است و مطمئنا از کوفته‌ی ایتالیایی نیز به اندازه‌ی پیتزا و اسپاگتی لذت خواهید برد. روش کار هم بسیار آسان است.

طرز تهیه کوفته ایتالیایی

مرحله اول

روغن را در ظرف ریخته و رب را یک دقیقه در آن سرخ کنید تا رنگ بیاندازد ۲ عدد سیر، نمک و زرد چوبه را اضافه کرده هم بزنید و سپس آب بریزید و بگذارید جوش بیاید.

مرحله دوم

تا سس گوجه آماده شود گوشت،  پیاز،  ریحان،  سیر باقیمانده،  تخم مرغ، رب گوجه فرنگی ،  پودر سوخاری و کمی نمک را با هم مخلوط کرده و خوب ورز دهید تا خوب یک دست شود. کوفته های خود را به اندازه توپ پینگ پونگ در دست گرد کرده و کنار بگذارید.

مرحله سوم

جعفری ساطوری را به آب گوجه آماده شده اضافه کرده و کوفته ها را داخل آن بگذارید.

مرحله چهارم

شعله را کم کرده و ۲ ساعت اجازه دهید کوفته ها خوب مغز پخت شود.

مرحله پنجم

در طول زمان پخت ۳-۴ بار به کوفته ها سر زده و از سس روی آنها بریزید تا خوب طعم سس را بگیرد. این دستور غذایی برای ۳ نفر کافی خواهد بود. نوش جان 🙂