دلیل سبز بودن گوجه فرنگی

دلیل سبز بودن گوجه فرنگی و مضرات آن

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا برخی از مردم فکر می‌کنند که گوجه‌فرنگی سبز سمی است؟ گاهی میوه‌ها و سبزیجات مصرفی اکثر ما می‌توانند سمی باشند. البته، این فقط مختص گوجه فرنگی نیست!

اکثر میوه‌ها و سبزیجات حاوی مواد سمی هستند که ممکن است برای سلامتی ما مضر باشند؛ به همین دلیل است که کسب دانش در مورد این که چگونه این سبزی‌ها باید آماده شوند یک امر لازم و ضروری است. باید بدانید که برخی مواد و ترکیبات که ظاهری مغایر با اصل سبزیجات مثل گوجه فرنگی دارند، لزوما برای سلامتی شما بد نیستند، اما اگر مقدار قابل‌توجهی از آن‌ها خورده شوند، می‌توانند کشنده و مهلک باشند. بیایید این موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم.

 

آیا گوجه فرنگی حاوی نقاط و رگه‌های سبز سمی است؟

به طور کلی گوجه سبزرنگ تا حدی معروف و سالم است. با وجود اینکه این سبزی در تمام نقاط دنیا به رنگ سرخش شناخته می‌شود، اما در برخی موارد نرسیده آن (سبز) با ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی که دارد، به حفاظت بدن در برابر سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. با این حال، وقتی تغییر رنگ رخ می‌دهد و این سبزی به رنگ معمولش (سرخ) در می‌آید، رگه‌ها و بخش‌هایی از آن مثل دانه‌ها و مایع دور آن‌ها، سبز رنگ باقی می‌مانند. پس باید مراقب مصرف آن بخش‌های سبز رنگ باشید.

سبزیجات نرسیده، خام و یا نارس مثل گوجه فرنگی سبزرنگ، گاهی اوقات باعث ناراحتی شکم می‌شوند و اگر در حد افراط خورده شوند، می‌توانند مشکل‌ساز باشند.

بروز این مشکل در هر فرد متفاوت است، بنابراین واکنش‌های مختلفی وجود خواهد داشت. سبز بودن برخی قسمت‌های گوجه فرنگی یا کل آن در برخی افراد هیچ تاثیری ندارد، اما برخی دیگر ممکن است درد شکم را تجربه کنند و برخی ممکن است هر دو این حالت‌ها را داشته باشند.

با اینکه قسمت‌های سبز موجود در این ماده‌ی غذایی، کشنده نیست، اما تا حد بسیار زیادی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. البته، گفته می‌شود پخته شدن گوجه فرنگی می‌تواند مضرات بخش‌های سبز موجود در آن را کاهش دهد، اما بسیاری از رب‌ها و مواد غذایی که با پخت گوجه به دست می‌آیند، باید از بین گوجه‌های قرمز و تازه انتخاب شوند، در غیر این صورت عواقب خطرناکی برای مصرف کننده خواهند داشت.

 

ارتباط تاثیر گوجه فرنگی سبز با سیستم گوارشی

همان‌طور که اشاره شد، در افراد مختلف، تاثیرگذاری رگه‌ها و بخش‌های گوجه فرنگی سبز متفاوت است. این حتی به دانه‌های سبز داخل یک گوجه فرنگی هم مربوط است و وقتی گوجه کاملا رسیده نباشد، اثرات خود را نشان خواهد داد.

دانه‌های گوجه اصولا سرشار از کلسیم هستند. این ترکیبات همراه با بافت خود باعث سخت‌تر شدن هضم در بدن می‌شوند و از آنجا که ممکن است این دانه‌ها و بخش‌های سبز در سیستم گوارش برخی افراد به درستی هضم نشوند، مقادیر اضافی آن‌ها می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی و حتی کلیوی شود. در واقع بروز این مشکل، می‌تواند ناشی از تجمع این عناصر در کلیه باشد.

علاوه براین، اثرات بد دیگری از دانه‌های گوجه‌فرنگی سبز و بخش‌های نرسیده آن، بر هاضمه بسیار قابل توجه است. این تاثیرات در روده بزرگ شکل می‌گیرد. به‌طور کلی، گوجه فرنگی رسیده و خام، جزء مواد غذایی است که لقب دیر هضم را به خود اختصاص می‌دهد. هنگامی هم که شما با معده ضعیف گوجه‌هایی با قسمت‌های نارس را میل می‌کنید، یا از مواد غذایی استفاده می‌کنید که حاوی رگه‌های سبز گوجه هستند، کاملاً قابل حدس است که در دراز مدت دچار مشکلات گوارشی خواهید شد. برای برخی بروز این مشکل می‌تواند در آن واحد رخ دهد و برای عده‌ای دیگر، طی مدت زمان طولانی. به هر حال، به خرج دادن وسواس برای انتخاب این گوجه‌ها شما را از شر مشکلات متقاعب نجات خواهد داد.

 

جمع بندی نهایی؛ گوجه فرنگی حاوی بخش‌های سبز خوب است یا خیر؟

به‌طور کلی، گوجه فرنگی‌های سبز سمی نیستند. در حقیقت، این گیاه غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است و توسط متخصصان تغذیه به‌عنوان بخشی از رژیم غذای به شمار می‌رود. به دلیل شهرت این میوه، در اروپا در طول سال‌های ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی از آن به عنوان بخشی از غذای روزمره مردم استفاده می‌شد.

با اینکه در آن دوره مرگ و میرهای زیادی اتفاق افتاد، بعدها با پیشرفت علم، فرضیه مرگ به دلیل خوردن گوجه فرنگی‌ های سبز رد شد. با این حال، همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم و از مزایای این میوه گفتیم، بهتر است بر اساس طبع و سیستم گوارش خود انتخاب کنید که می‌توانید گوجه‌های سبز یا حاوی رگه‌های سبز را بخورید یا خیر.

در عین‌حال، برای جلب رضایت مشتری و اصالت گوجه‌ها، در برند چین چین برای تولید رب گوجه فرنگی‌ها، هریک از گوجه‌ها را با وسواس دقیق انتخاب می‌کنند تا مشکلات سلامتی در آینده برای هیچ یک از افراد بوجود نیاید. این نوع گوجه‌ها اصولاً لیکوپن بیشتری دارند و در نتیجه، خوردن آن‌ها بهتر از استفاده از گوجه‌های نارس خواهد بود.