خواص هویج پخته

خواص هویج پخته ۳۴ درصد بیشتر از هویج خام است!

هویج جزو سبزیجاتی است که مصرف آن به شکل پخته شده دارای فواید بیشتری است. در منابع علمی متعددی بر خواص هویج پخته تاکید کرده‌اند. که با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

خواص هویج پخته ۳۴ درصد بیشتر است

کارشناسان تغذیه دانشگاه «آرکانزاس» دریافته‌اند که میزان ضد اکسیدکننده (فنولیکس) موجود در هویج پخته ۳۴ درصد بیشتر از هویج خام است. ضد اکسیدکننده‌ها از طریق خنثی‌سازی بنیان‌های آزاد، بدن را محافظت می‌کنند. بنابراین خواص هویج پخته از آنچه که به نظر می‌رسد نیز بیشتر است. زیرا آن مولکول‌های ویرانگر ممکن است یاخته‌ها را تخریب کرده و به بیماری‌های مزمنی همچون سرطان ختم شود.

ویتامین‌های موجود در هویج پخته

یک فنجان هویج پخته شده در آب بدون هیچ نمک اضافه ۵۵ کالری ،۲۸ گرم چربی دارد در حالی که یک فنجان هویج خرد شده خام حاوی ۵۲ کالری ،۳۱ گرم چربی است.
یکی از خواص هویج پخته این است که دارای فیبر بیشتری است. هویج خام ۱٫۲ گرم پروتئین، ۱۲٫۳ گرم کربوهیدرات و ۳٫۶ گرم فیبر رژیمی دارد. هویج پخته حاوی همین مقدار پروتئین، کمی بیشتر کربوهیدرات و ۴٫۷ گرم فیبر است.

خواص هویج پخته برای سیستم عصبی

هویج پخته شده دارای پتاسیم است که برای سلامتی مفید است. پتاسیم یکی از سه ماده معدنی است که نقش اصلی در ایمپالس‌های عصبی دارد و خوردن پتاسیم کافی باعث تسهیل ارتباطات عصبی می‌شود. این ماده معدنی برای عملکرد مناسب ماهیچه‌های بدن بسیار حیاتی است و باعث جلوگیری از ضعف ماهیچه و درد شکم می‌شود.

کاهش کبودی بدن با استفاده از هویج پخته

ویتامین K یکی از ویتامین‌های مهم بدن است که در زمان جراحت بدن از خون‌ریزی جلوگیری می‌کند. ویتامین K در هویج پخته به وفور یافت می‌شود. فقدان ویتامین K، از تشکیل لخته خونی مناسب جلوگیری می‌کند و باعث افزایش خطر کبودی خود به خودی یا کاهش چشمگیر خون پس از آسیب می‌شود. بنابراین یکی از خواص هویج پخته جلوگیری از کاهش کبودی و خون‌ریزی است.

از مربای هویج استفاده کنید!

می‌توانید به جای استفاده از هویج پخته از مربای هویج استفاده کنید. با این کار خیالتان راحت می‌شود که هویج پخته شده کپک نمی‌زند. همچنین مربای هویج دارای بیشتری نیز هست اما یادتان باشد نباید در مصرف آن افراد کنید.

برخی خواص مربای هویج به شرح زیر است:

مصرف مربای هویج برای تصفیه و بازکردن صدا و پاکسازی ریه مفید است.
مربای هویج و برای رفع ناباروری مردان و زنان موثر است.
مصرف مربای هویج ضعف معده و کبد را برطرف می کند و برای رفع سوء هاضمه مفید است.
مصرف مربای هویج مانع ریزش نزله (ترشحات پشت حلق) و سرفه می شود.
مصرف مربای هویج در بدن تولید خلط کرده و معده را تقویت می کند.

می‌توانید از مربای هویج درجه یک محصولی از چین چین که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها؛ تهیه شده استفاده کنید تا هم از خواص هویج پخته بهره ببرید و هم یک صبحانه خوشمزه داشته باشید.

برای مطالعه منبع مقاله کلیک کنید.