تفاوت لوبیا چیتی با انواع لوبیا چیست؟

لوبیا چیتی شاید در ایران محبوب‌ترین عضو از خانواده لوبیاها باشد ولی همان‌طور که می‌دانید به هیچ عنوان تنها عضو این خانواده نیست. لوبیا قرمز، چشم بلبلی، سفید و حتی سیاه سایر اعضای این خانواده‌اند که هر کدام به نوعی در جایگاه خود بهترین‌اند. تفاوت لوبیا چیتی با سایر انواع لوبیا شاید تفاوت‌های چشمگیری نباشد اما در بسیاری موارد تعیین‌کننده است و در ادامه به این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

لوبیا چیتی

لوبیا چیتی یا به گفته عده‌ای لوبیای رومی یکی از مشهورترین لوبیاها در غذاهای بین‌المللی است. این لوبیا در ایران اغلب به خاطر خوراک لوبیا چیتی مشهور است ولی بد نیست بدانید که لوبیا چیتی برای ایتالیا، پرتغال و ترکیه نیز محبوب‌ترین نوع لوبیا است.

این لوبیا خال‌های صورتی‌رنگی دارد که در هنگام پخت محو می‌شوند. در واقع اگر در تشخیص انواع لوبیا به مشکل برخوردید می‌توانید لوبیا چیتی را با عنوان لوبیای طرح‌دار به خاطر بسپارید. نخستین تفاوت لوبیا چیتی با سایر انواع لوبیا ظاهر آن است. این لوبیا پس از پخت قهوه‌ای می‌شود و به یک تا دو ساعت زمان برای پخت نیاز دارد. لوبیا چیتی یکی از مهم‌ترین عناصر خوراک مکزیکی است.

بسیاری از مردم جهان معتقدند که لوبیا چیتی از سایر انواع لوبیا پرخاصیت‌تر بوده حتی نفخ کمتری دارد که البته هیچ شواهد علمی‌ای برای تأیید این قضیه وجود ندارد.

لوبیا چیتی منبعی فوق‌العاده برای آمینواسید بوده و سرشار از پروتئین است. برای همین اگر نمی‌خواهید گوشت بخورید جایگزینی بهتر از لوبیا چیتی پیدا نخواهید کرد. لوبیا چیتی بیشترین میزان فیبر را در میان انواع لوبیا داراست.

تفاوت لوبیا چیتی با سایر انواع لوبیا

لوبیا قرمز: از لوبیا قرمز اغلب در قورمه‌سبزی استفاده می‌شود. این لوبیا را با نام لوبیای فلفلی و کلیوی نیز می‌شناسند. این لوبیا در غذاهای هندی بسیار پرکاربرد بوده و علاوه بر این در آمریکا نیز استفاده می‌شود. بد نیست بدانید که بیشترین کالری و انرژی متعلق به لوبیا قرمز است.

لوبیا سیاه: شاید این لوبیا را کمتر در میان انواع لوبیاها دیده باشید ولی طعم لوبیا سیاه منحصربه‌فردترین است. طعم این لوبیا شبیه قارچ خوراکی و گوشت قرمز بوده به همین دلیل برای غذاهای بسیاری می‌توان از آن استفاده کرد. مردمان بسیاری از کشورها مانند برزیل، مکزیک و کوبا از این لوبیا به‌عنوان یکی از مواد اصلی بسیاری از غذاها استفاده می‌کنند. اسیدفولیک یا آهن لوبیا سیاه از همه لوبیاها بیشتر است.

لوبیا سفید: لوبیا سفید یکی از لوبیاهای خوشمزه است که برای کنترل کلسترول خون ماده مؤثری به شمار می‌رود. در خوراک لوبیا می‌توانید از لوبیا سفید نیز استفاده کنید. بیشترین میزان سدیم متعلق به لوبیا سفید است.

لوبیا چشم بلبلی: لوبیا چشم بلبلی از نظر ظاهر کوچک‌تر از سایر انواع لوبیاست و بسیاری معتقدند خوردن این لوبیا خوش‌شانسی می‌آورد. این لوبیا پروتئین بیشتری از سایر انواع لوبیا دارد.

تفاوت لوبیا چیتی‌های موجود در بازار

لوبیا چیتی به دو دسته گرد و کشیده تقسیم می‌شود. این لوبیا در نوع خود کیفیت‌های متفاوتی را پوشش می‌دهد. در بازار ممکن است حتی لوبیا چیتی چینی را به جای ایرانی به فروش برسانند. لوبیا چیتی چینی دارای رنگی تیره‌تر و پختی سریع‌تر است، بااین‌وجود از نظر کیفیت لوبیا چیتی ایرانی گزینه بسیار مناسب‌تری است. اندازه لوبیا چیتی چینی نیز از نمونه ایرانی آن بزرگتر است.

در کنسرو لوبیا چیتی و لوبیا چیتی با قارچ چین چین از بهترین و مرغوب‌ترين لوبیا چیتی‌های موجود استفاده شده و تمامي خواص لوبيا چيتي براي سلامت را  دارد. اين كنسروها نیازهای بدن شما به موادی مانند پروتئین‌، فيبر و … را برآورده كرده و شما مي‌توانيد با خيالي آسوده آن‌ها را در وعده غذايي خود جاي دهيد. . خوراک لوبیاچیتی با قارچ یا بدون قارچ یکی از بهترین گزینه‌ها برای افراد گیاهخوار است.